Pages Navigation Menu

Wat is er na de waarheid (islam) behalve de verkeerde weg? (sjiisme)

De correcte tijd om het vasten te verbreken (uitleg voor sjiieten).

Bismillah. Beste lezers. De Islam is een mooi, gemakkelijk geloof. Alles, van A tot Z is ons precies duidelijk gemaakt in de Islam. Zo weten wij allemaal wanneer we het vasten moeten verbreken, in navolging van onze geliefde Profeet Mohammed (Vrede zij met hem, zijn Metgezellen en de Ahlalbayt). Tijdens de Ramadan vasten de moslims totdat de zon ondergaat. Dat is dit jaar rond 21:45. De sjiieten echter hebben hun eigen (verzonnen) regels en eten een ruime tijd later pas. Dit verschilt ook nog eens per sjiitische Marja (stroming)!

Sommige sjiieten beginnen pas om half 11 savonds met eten. Waarom volgen jullie de sjiitische leiders (die zich niet baseren op de Islamitische regels, maar jullie voor de gek houden)? We hoeven alleen maar te kijken naar de Koran om erachter te komen wanneer we moeten eten. Lees snel verder beste lezers!

 

Waarom verschillen de sjiieten hieromtrent met de moslims (djamaa3a/soennieten)?

We zien echter dat het sji’isme zich op alle vlakken tegen de Profeet Mohammed (vrede zij met hem (sunnah)) zijn levenswijze keert. Het lijkt wel alsof religie voor sommigen een spelletje is geworden. Lees maar even mee uit enkele sjiitische literatuur:

 

“As-Sadoeq heeft overgeleverd dat ‘Ali ibn Asbaat heeft gezegd: ”Ik zei tegen Ar-Ridaa (vrede zij met hem):”Soms krijg ik met een kwestie te maken waarop ik het antwoord moet weten. Maar er is niemand in de stad van onder uw volgelingen (dwz; van onder de Shi’ieten) die ik om een fatwa kan vragen.” Hij zei:”Ga naar de (Soennitische) geleerde van de stad en vraag hem om een fatwa (religieuze uitspraak) , EN WANNEER HIJ JE DAN IETS ZEGT, DOE DAN HET TEGENOVERGESTELDE, WANT DAARIN LIGT DE WAARHEID.”

Een ander voorbeeld: in het boek “Wasaa’il Ash-Shi’ah”, geschreven door de leidende Raafidie-geleerde Al-Hoerr Al-’Aamilie, vinden we een hoofdstuk met de titel: “HET IS NIET TOEGESTAAN IETS TE DOEN DAT IN OVEREENSTEMMING IS MET DE MANIER VAN DE SOENNIES (moslims).” Daarna schrijft Al-’Aamilie:

“De ahaadieth hierover zijn moetawaatir…bijvoorbeeld: As-Saadiq (vrede zij met hem) zei aangaande twee sjiitische ahaadieth die elkaar tegenspreken: ”Vergelijk hen met de overleveringen van de grote massa (hiermee bedoelen zij Ahloes-Soennah, aangezien wij in de grote meerderheid zijn);wat overeenkomt met hun overleveringen, gooi dat aan de kant, en wat afwijkt van hun overleveringen, neem dat aan.”

Daarna lezen we in dit werk de uitspraak van As-Saadiq, waarin hij zou hebben gezegd:”Wallaahie, jullie volgen niets van wat zij volgen, noch volgen zij iets van wat jullie volgen. Dus verschil van hen, want zij volgen in helemaal niets het pad van de goede mensen.”

En in een andere overlevering, in het werk “Al-Fasoel Al-Moehimmah”, lezen we dat As-Saadiq zou hebben gezegd over ons, Ahloes-Soennah: ”Wallaahie, er is niets over in hun handen van de waarheid, behalve dat zij zich tot de qiblah wenden.”

De schrijvers van de bovenstaande overleveringen-boeken zijn vooraanstaande sjiitische geleerden.
SubhanAllah. Dit is niet om te lachen beste mensen. Het gaat de sjiitische geleerden niet om de waarheid, maar om wrok, haat en nijd te zaaien in de harten van vaak onwetende en naïeve sjiieten. Wij willen de sjiieten helpen in het vinden van de Waarheid (Islam), dus hebben we een artikel geschreven over een punt waar vrijwel alle Nederlandse sjiieten aan meedoen: het later verbreken van het vasten. We hebben dit gedaan omdat we zien dat er maar weinig sjiieten zijn die vragen hierover stellen.

Maar beste sjiieten, we hebben de Koran! Waarom is het nodig om te verschillen? Waarom zouden jullie het jezelf moeilijker maken terwijl dat allemaal niet hoeft? Lees gauw verder…

Een kort artikel met betrekking tot de hocus pocus gaven van sommige Sji’iten aangaande de correcte tijd voor het verbreken van het vasten.

De Shi’a (een bekende Nederlandse sjiitische schrijver) zegt:

Waarom verbreken de sjiieten het vasten later?

Tijdens de heilige maand Ramadan eten en drinken de moslims overdag niet. Iedere moslim moet weten wanneer het precies avond is zodat hij/zij het vasten kan verbreken. Vandaag de dag is te zien dat de sjiieten later hun vasten verbreken.

Om achter het antwoord te komen moeten wij begrijpen dat de Koran in het Arabisch is neer gezonden en dat er regels zijn. In de Koran staat:

Houd het gebed bij het verbleken van de zon tot aan het donker van de nacht; en het reciteren bij de
dageraad. Voorwaar, van het reciteren bij de dageraad wordt getuigd. [17:78]

Als wij gaan kijken naar dit vers dan wordt er vermeld dat het onze plicht is om te vasten totdat het donker wordt.

Als we naar dit vers kijken, dan komen we te weten dat nergens in deze vers wordt gesproken over het vasten [sawm], integendeel, er wordt gesproken over het gebed [as salaah].

De shia vervolgt:

Maar wat bedoelt Allah (swt) precies met donker, wanneer is precies het begin van de avond?

Allah (swt) zegt: إِلَىٰ غَسَقِ ٱلَّيۡلِ , dit betekent donker en dat de hemel niet meer roodkleurig is.

Het woord ghasaq heeft twee betekenissen. De eerste betekenis is wanneer de tweede shafaq [schemering] verdwijnt en de duisternis toeneemt (Zamakhshari, volume 2, p/339).

Andere woordenboeken geven aan: ghasaq غَسَقِ [schemering; halfdonker;twilight;dusk;]

FormGlossPosRoot
غَسَقdusk;twilightNounغسق
http://www.aratools.com

Vervolgens vervolgt de self-proclaimed Qur’an mufassir door dit te zeggen:

Er is een verschil tussen de onderstaande twee woorden:

غسق: Khasak betekent donker dus dat hemel niet meer rood/oranje is maar zwart, de avondschemering.

شفق: Shafaak is wanneer de zon begint onder te gaan en er nog zonnestralen te zien zijn, meestal in de kleur oranje/geel, de duisternis van de nacht dus.

Ten eerste, het is ghasaq met een ‘’ghayn’’, en niet khasak, dat is een bloedzuiger/insect.

Ten tweede, is de avondschemering juist datgene wat een gloed heeft. Dus het is onduidelijk wat de (amateuristische) shi’a hiermee bedoelt.

De aya spreekt over de gebeden, Fajr, Dhuhr, Asr, maghrib en Isha. Daarom lezen we in de tafsir van deze aya ook het volgende:

Allah says, commanding His Messenger to offer the prescribed prayers at the appointed times:

﴿أَقِمِ الصَّلَوةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ﴾

(Perform the Salat from midday.) Hushaym narrated from Mughirah from Ash-Sha`bi from Ibn `Abbas: “Midday means when the sun is at its zenith.” This was also reported by Nafi` from Ibn `Umar, and by Malik in his Tafsir from Az-Zuhri from Ibn `Umar. This was the opinion of Abu Barzah Al-Aslami and Mujahid, and of Al-Hasan, Ad-Dahhak, Abu Ja`far Al-Baqir and Qatadah. It is also understood to ﴿generally﴾ refer to the times of the five prayers. Allah said;

﴿لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ الَّيْلِ﴾

(from midday till the darkness of the night,) meaning darkness, or it was said, sunset. This was understood to mean Zuhr `Asr, Maghrib and `Isha’.

http://www.qtafsir.com

Het woord shafaq is hier irrelevant, niet duidelijk waarom het überhaupt naar voren wordt gehaald.

Allah azzawajal gebuikt het woord ‘’shafaq’’ in Surah al Inshiqaaq:


َلا أُقْسِمُ بِالشَّفَقِ

084.016 Fala oqsimu bialshafaqi

16. Ja, Ik roep de avondschemering tot getuige.

Het betekent: (84:16:3) bil-shafaqi by the twilight glow

Wanneer is maghrib en wanneer dient een Muslim zijn vasten te verbreken?

Het antwoord is Maghrib:

The Sahaabah (may Allaah be pleased with them) stated the time of Maghrib as being when the sun disappears in the veil (of night), and they used different phrases to describe that. Some of them said “the sun set” and others said “(the sun) had hidden in the veil (of night)” (cf. Saad 328:32) or “the sun disappeared”. These phrases all convey the same meaning, which is the total disappearance of the sun’s disk.

http://www.qtafsir.com

Mocht de Shi’a claimen dat het verbreken van het vasten gedurende maghrib plaatsvindt [en ontkennen is hier niet aan], dan is dit al als antwoord sufficiënt.

Shaykh Mufid, de grootvader van het Shi’isme zegt bijvoorbeeld over de tijd van Maghrib het volgende:

وأول وقت المغرب مغيب الشمس وعلامة مغيبها عدم الحمرة من المشرق المقابل للمغرب من السماء

“De ingang van Maghrib is de zonsondergang, en de teken van het verlopen ervan [einde van maghrib] is de absentie van de rode gloed uit het oosten via de westelijke horizon”. Zie Al Muqni3a, Shaykh Mufid.

Terwijl de Shi’a internet geleerde zegt, en ik quote:

Als wij gaan kijken naar dit vers dan wordt er vermeld dat het onze plicht is om te vasten totdat het donker wordt.

 

Ontopic.

Het gaat om het verbreken van het vasten, dus waarom wordt er een aya over het gebed behandeld door de beste Shi’a ?

De onderstaande aya gaat over het vasten en het verbreken ervan:

اُحِلَّ لَکُمۡ لَیۡلَۃَ الصِّیَامِ الرَّفَثُ اِلٰی نِسَآئِکُمۡ ؕ ہُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمۡ وَ اَنۡتُمۡ لِبَاسٌ لَّہُنَّ ؕ عَلِمَ اللّٰہُ اَنَّکُمۡ کُنۡتُمۡ تَخۡتَانُوۡنَ اَنۡفُسَکُمۡ فَتَابَ عَلَیۡکُمۡ وَ عَفَا عَنۡکُمۡ ۚ فَالۡـٰٔنَ بَاشِرُوۡہُنَّ وَ ابۡتَغُوۡا مَا کَتَبَ اللّٰہُ لَکُمۡ ۪ وَ کُلُوۡا وَ اشۡرَبُوۡا حَتّٰی یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الۡخَیۡطُ الۡاَبۡیَضُ مِنَ الۡخَیۡطِ الۡاَسۡوَدِ مِنَ الۡفَجۡرِ۪ ثُمَّ اَتِمُّوا الصِّیَامَ اِلَی الَّیۡلِ ۚ وَ لَا تُبَاشِرُوۡہُنَّ وَ اَنۡتُمۡ عٰکِفُوۡنَ ۙ فِی الۡمَسٰجِدِ ؕ تِلۡکَ حُدُوۡدُ اللّٰہِ فَلَا تَقۡرَبُوۡہَا ؕ کَذٰلِکَ یُبَیِّنُ اللّٰہُ اٰیٰتِہٖ لِلنَّاسِ لَعَلَّہُمۡ یَتَّقُوۡنَ ﴿۱۸۷﴾

2:187 Het is jullie in de nachten van het vasten toegestaan omgang te hebben met jullie vrouwen. Zij zijn (als) kleding voor jullie en jullie zijn (als) kleding voor hen. Allah wist dat jullie jezelf bedrogen, Hij aanvaardde jullie berouw en vergaf jullie. Nu mogen jullie dan omgang met hen hebben. En streeft naar wat Allah voor jullie bepaald heeft. En eet en drinkt tot de witte draad en de zwarte draad voor jullie te onderscheiden is, het is Fadjr (ochtendschemering). Maakt daarna het vasten vol tot zonsondergang. En hebt geen omgang met hen, terwijl jullie I’tikaf in de moskeeën verrichten. Dat zijn de greenzen van Allah, nadert deze daarom niet. Zo maakt Allah Zijn Tekenen duidelijk voor de mensen, hopelijk zullen zij (Allah) vrezen.

En ik mag hopen dat ‘’zonsondergang’’ gewoon zonsondergang is voor de Shi’a. De woorden die Allah subhana wa ta’ala hiervoor gebruikt zijn ۪ ثُمَّ اَتِمُّوا الصِّیَامَ اِلَی الَّیۡلِ i.e. “Maakt daarna het vasten vol tot zonsondergang”

En wat betekent ‘’Al Layl” ?

Lisaan al Arab, het leidende Arabische woordenboek zegt over ‘’Al Layl’’:

وجاء في “لسان العرب” (11/607) : “اللَّيْلُ : عقيب النهار ، ومَبْدَؤُه من غروب الشمس”

De tijd na het ten onder gaan van de zon’’ [i.e. maghrib].

Ibn Kathir, de leidende mufassir van de Qur’an zegt over de aya 2:187 het volgende:

وقال الحافظ ابن كثير رحمه الله في تفسير هذه الآية :
“وقوله تعالى : (ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ) يقتضي الإفطار عند غُرُوب الشمس حكمًا شرعيًا” انتهى .
“تفسير القرآن العظيم” (1/517)

“Het verbreken van het vasten [iftaar] wordt een hukm shar3i [religieuze verplichting] na zonsondergang”

Zie Tafsir ibn Kathir, 517/1

Als klap op de vuurpijl plaatst hij nog een overlevering:

Sunan Tirmidhi deel 3 blz 190 overlevering 702 :

Overgeleverd door Umar ibn al khattab, overgeleverd door de Profeet (s): Wanneer de verduistering ontstaat van de nacht vanuit het oosten, en de dag en de zon verdwijnt hoor je het vasten te verbreken.

Ten eerste klopt de referentie niet. Het is wel te lezen in Bukhari en Muslim:

Al-Bukhaari (1954) and Muslim (1100) narrated that ‘Umar ibn al-Khattaab (may Allaah be pleased with him) said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “When the night comes from here (the east) and the day departs from here (the west), and the sun sets, then it is time for the fasting person to break his fast.”

En dit is uiteraard correct aangezien de criterium op de zonsondergang wordt gesteld, en de intrede van de nacht.

De Profeet sallalahu aleyhi wasallam heeft gezegd:

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «إذا أقبل الليل وأدبر النهار، وغابت الشمس فقد أفطر الصائم» لم يذكر ابن نمير

 “Wanneer de nacht haar gezicht laat zien, de dag haar rug toekeert, en de zon ten onder gaat verbeekt een persoon zijn vasten”.  [Sahih Muslim, Kitaab as Siyaam].

Tevens heeft de Profeet sallalahu aleyhi wasallam gezegd:

“Zolang de mensen haasten in het verbreken van het vasten, zullen zij doorgaan met het goede”. Zie Bukhari, Kitab as Sawm #45, Muslim, Kitab as Siyaam #48, Muwatta #6, Tirmidhi #13.

Het verbreken van het vasten  op de tijdstip dat de zon achter de horizon ten onder is gegaan, is een duidelijke zaak geweest vanaf de tijd van de Profeet sallalahu aleyhi wasallam, de Sahaba ridwaan Allah, en de latere generaties. En de moslims hebben hier een consensus over.

وقت الصيام الذي أجمع عليه المسلمون ، والذي استمر من عهد النبي صلى الله عليه وسلم وأصحابه ، إلى يومنا هذا : يبدأ من طلوع الفجر الصادق ، وينتهي بمغيب قرص الشمس كاملا خلف الأفق ، دل على ذلك الكتاب ، والسنة ، وإجماع المسلمين القطعي

Er is bijvoorbeeld ook nog de وسط الليل  “wasat al Layl” 17:79, dat is de periode tussen het einde van Isha en het ochtendgebed, een periode waarin het Tahajjud gebed verricht kan worden. En dit gebed was verplicht voor onze Profeet sallalahu aleyhi wasallam.

 

 

Wat zegt het Shi’isme?

Dit staat in Nahjul Balagha, een autoritair Shi’a boek met bindende stelregels.

أَمَّا بَعْدُ، فَصَلُّوا بَالنَّاسِ الظُّهْرَ حَتَّى تَفِيءَ (1) الشَّمْسُ مِنْ مَرْبِضِ الْعَنْزِ (2) . وَصَلُّوا بِهِمُ الْعَصْرَ وَالشَّمْسُ بَيْضَاءُ حَيَّةٌ فِي عُضْوٍ مِنَ النَّهَارِ حِينَ يُسَارُ فِيهَا فَرْسَخَانِ. وَصَلُّوا بِهِمُ الْمَغْرِبَ حِينَ يُفْطِرُ الصَّائِمُ، وَيَدْفَعُ (3) الْحَاجُّ إِلَي مِنًي. وَصَلُّوا بِهِمُ الْعِشَاءَ حِينَ يَتَوَارَى الشَّفَقُ إِلَى ثُلُثِ اللَّيْلِ. وَصَلُّوا بِهِمُ الْغَدَاةَ والرَّجُلُ يَعْرِفُ وَجْهَ صَاحِبِهِ. وَصَلُّوا بِهِمْ صَلاَةَ أَضْعَفِهِمْ (4) ، وَلاَ تَكُونُوا فَتَّانِينَ (5)

Vertaling:

Nahjul Balagha, brief 52:

‘’Verricht het Dhuhr gebed tot de schaduw van een muur gelijk is aan de lengte van de muur, en verricht het Asr gebed wanneer de zon nog schijnt en voldoende tijd voor een persoon over is om 6 mile af te leggen. Het maghrib gebed dient verricht te worden wanneer mensen hun vasten breken en wanneer de Hajj pelgrims terugkeren van de Arafat. De tijd voor het Isha gebed is wanneer de rode gloed van de gelijke schemering verdwijnt in het Westen, tot 1/3 van de nacht nog over is. Het ochtend gebed dient verricht te worden wanneer er genoeg licht is voor een persoon om zijn metgezel te herkennen’’.

De Shi’a juristen en boeken van hadith met de oordelen van de Imams zeggen dus in feite wat de rest van de Muslims zeggen, het vasten dient gebroken te worden wanneer de zon ten onder is gegaan, maar er nog wel licht aanwezig is.

Ibn Babawayh (Sadook) [Shi’a groogeleerde in de tijd van Ibn Ya’qub al Kulayni] zegt

قال الصادق: إذا غابت الشمس حل الإفطار ووجبت الصلاة

‘’Al Sadiq heeft gezegd: Wanneer de zon ten onder gaat, wordt het verbreken van het vasten en het gebed verplicht’’. Zie “Al Hidaaya”, van Shaykh Sadook. Een persoon die wel de grootste shia geleerde aller tijden wordt genoemd.

 

Shaykh Tusi, een vader van het Shi’isme:

و أوّل وقت صلاة المغرب عند غيبوبة الشّمس. و علامته سقوط القرص. و علامة سقوطه عدم الحمرة من جانب المشرق. و آخر وقته سقوط الشّفق، و هو الحمرة من ناحية المغرب

‘’De tijd voor al Maghrib is het ten ondergaan van de zon. Het teken van de ondergang van de zon is de absentie van de rode gloed in de hemel uit het Oosten. Het uiterste tijd (om maghrib te bidden) is de absentie van de shafaq (schemering) en als er geen rode gloed te zien is uit het Westen’’.

(bron: al Nihaayah fi majarrad al fiqh, p.59)

We lezen in al Kafi, meest authentiek shia boek:

الحسين بن محمد الاشعري، عن عبدالله بن عامر، عن علي بن مهزيار، عن حماد بن عيسى، عن حريز ، عن، زرارة، والفضيل قالا: قال أبوجعفر (عليه السلام): إن لكل صلاة وقتين غير المغرب فإن وقتها واحد ووقتها وجوبها ووقت فوتها سقوط الشفق
(صحيح)

Abu Ja’far (AS) heeft gezegd: ‘’Voorwaar,voor elk gebed zijn er twee tijden behalve voor Maghrib, diens tijd is slechts 1, en gedurende deze tijd is het verplicht om te bidden en deze periode eindigt wanneer de schemering verdwijnt [wanneer het helemaal donker wordt].

 

De Shi’a die het vasten willen breken tot het helemaal donker is, dienen eerst de Qur’an en de Sunnah te lezen, als ze dat ook niet kunnen, dienen ze hun eigen ‘’hadith’’ en aqwaal van de eigen imams en geleerden te lezen.

En de Shi’a die nog koppig, is, hij mag de woorden van zijn eigen onfeilbare onder ogen zien toen hij gezegd zou hebben:

Abu Abdullah (AS) : ‘’Degene die Maghrib vertraagt tot de sterren ‘samenweven’, ik verwerp hem voor Allah’’. (Shaykh Sadooq, Al Amali).

 

Dus beste sjiieten, we hopen dat het nu duidelijk is geworden wanneer men volgens de Islam (Koran, Soennisme, de bewijzen) het vasten moet verbreken. We hebben duidelijke Koranverzen gebruikt en de sjiitische standpunten (wanpunten) hieromtrent stellig ontkracht. We roepen jullie tevens op om afstand te doen van het sjiisme. Het sjiisme zal jullie niet baten beste broeders en zusters.

 

banner_021

One Comment

  1. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    In de laatste zin van dit artikel staat “Het sjiisme zal jullie baten beste broeders en zusters”

    En naar mijn inzicht word het volgende bedoeld ” Het sjiisme zal jullie NIET baten beste broeders en zusters”

    Abu Hudaifa

    EDIT ADMIN:
    Wa aleykum salam wa rahmatullahi wa barakatuh.

    Moge Allah je belonen.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Trouwen Met Een Russische Vrouw Means | hotflirt.xyz - […] De correcte tijd om het vasten te verbreken (uitleg voor … – De Shi’a (een bekende Nederlandse sjiitische schrijver)…

Leave a Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *