Pages Navigation Menu

Wat is er na de waarheid (islam) behalve de verkeerde weg? (sjiisme)

Het Imamaat en de “12 Imams”

De illusie van de 12 “shia” imams

Salam Aleykum – بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

 Onderwerp: Bestaat er enig bewijs voor ”Imamat” van de shia’s in de Qur’aan?

Het sjiisme is een geloof dat ver na de dood van onze Profeet (vrede zij met hem) is gevormd. Beetje bij beetje keerden mensen met een politieke sjiitische overtuiging zich tegen de mainstream moslims; dit, terwijl de Islamitische (soennitische) geloofsleer voor alle mensen duidelijk was en niets het nog kon aantasten. Vlak na de politieke sjiitische overtuiging, deden andere overtuigingen die origineerden rond Kufa (Irak) hun intrede. Zo meenden de sjiieten na decennia dat “Abu Bakr en Omar” slechte mensen waren, dat Ali de leider moest zijn en dat men tijdens Ashora zichzelf moet geselen.

Het allerbelangrijkste sjiitische fundament, is het zogenaamde “Imamaat”. Het Imamaat is een sjiitisch concept, dat pas vele honderden jaren na de dood van onze Profeet (vrede zij met hem) door de sjiitische geschiedschrijvers werd vastgelegd. Het grappige, is dat enkele “historische” sjiitische boeken zijn herschreven, met verwijzingen naar het Imamaat.

Het Imamaat houdt kort gezegd in, dat de Profeetschap wordt gecontinueerd. Er dient ten alle tijde een persoon (leider) te zijn, die onfeilbaar (goddelijkheid) is in alle aspecten, die de Koran kan interpreteren en uitleggen aan de mensen. Zonder een Imam kan de mensheid niet bestaan; ook nu zou er ergens in Irak de laatste (Twaalfde Imam) leider leven, die ongeveer 1200 jaar geleden geboren zou zijn. Klinkklare nonsens, zoals we jullie al eerder hebben uitgelegd met de daarbij getoonde bewijzen.

Het Imamaat keert zich op ALLE vlakken falikant tegen de Koran en Islam. Staat er namelijk niet in de Koran:

“Hij is Degene Die duidelijke Verzen naar Zijn dienaar doet neerdalen om jullie uit de duisternissen naar het licht te voeren. En voorwaar, Allah is voor jullie zeker Zachtmoedig en Meest Barmhartig.”
(Soerat al-Hadied: 9)
En
Voorwaar, degenen die zich verzetten tegen Allah en Zijn Boodschapper zullen vernederd worden, zoals degenen vóór hen vernederd werden. En waarlijk, Wij hebben duidelijke Tekenen neergezonden. En voor de ongelovigen is er een vernederende bestraffing. (58:5)
De mainstream sjiieten worden door hun incapabele leiders voor de gek gehouden; naast de Twaalvers-sjiieten heb je ook andere afgedwaalde groeperingen die claimen een eigen variant van het “Imamaat” te hebben, dus we hebben het niet altijd over de “Rawafidh/Twaalver sjiieten”.
In sjiitische literatuur vinden we de meest schrikwekkende uitspraken wat betreft de “Imams”.
“De Imams weten wanneer ze zullen sterven, en sterven alleen als zij dat willen.” Lezen we in Al Kafi, p.47.
“De Imams hebben kennis over alles wat de Engelen en Profeten ook weten, Al Kafi, p.46.
“De hele wereld behoort toe aan de Imam, dus de wereld moet belasting (20%, Kums) betalen aan de Imam.” Al Kafi, p.105.
Imam Baqir zou hebben gezegd: “De Imam staat tussen God en zijn knecht (wij dus) in. Wie een beroep doet op God, zonder het gebruik van onze Medium (Imam), verzekert zijn eigen ondergang!” Boek: Al-Mustafa Basharat.

Laten we een kijk werpen op de Qur’aan en hoe deze omgaat met Nabuwwah [profeetschap]. ‘’Imamat’’ is een Usul e Deen [geloofspilaar] van de Shia’s. Volgens deze bedachte doctrine is een ieder die er niet in gelooft een non moslim en volgens een van hun ‘’onfeilbare’’ imams is deze persoon een bewoner van het hellevuur, omdat deze imam toevallig ook het ongeziene en de toekomst kent (geen grap trouwens).

– Nergens in de Qur’aan is iets gezegd over de 12 imams van de shia NERGENS
– NERGENS in de Qur’aan is deze doctrine naar voren gekomen, niet te vergeten, een doctrine dat een pilaar van geloof is. Het gebed dat volgens deze shi’itische credo niet behoort tot de usul [fundamenten] van het geloof, maar tot de furuh ad deen [secundair], wordt tientallen malen uitgelegd, maar ”imamah” dat een pilaar [asl] is, wordt nergens genoemd?

In de Qur’aan worden de profeten aangeduid met nabiy en vaak met hun naam, het hele verhaal van hun volk, hun boek, familie, etc. Denk aan het verhaal van Ibraheem alayhisalaam, het verhaal van Lot alayhisalam of Yunus alayhisalaam.

Een dergelijke beschrijving van geen enkele “shia imam” is echter niet te vinden in de Qur’an. De absentie hiervan is een bevestiging van de illusie waarin de Shie’iten vandaag de dag verkeren. De meeste hedendaagse sjiieten smeken en roepen de “Imam mahdi” aan, terwijl hij non-existant is. Hij zou 1200 jaar leven volgens sjiitische geleerden, maar bewijzen? Ho maar! Zijn geboorte kan men zelfs niet vanuit sjiitische bronnen bevestigen.

Geen shia zou zich moeten schamen om zichzelf of zijn geleerden de vraag te stellen: Waarom heeft Allah geen enkele vers geopenbaard betreffende de 12 imams als het belangrijker is dan Nabuwwah? (profeetschap)

Waarom heeft Allah geen enkele vers geopenbaard betreffende de 12 imams als het belangrijker is dan Nabuwwah? (profeetschap)

Het gebruik van het woord ‘’Imam’’ in de Qur’aan classificeert in geen enkele opzicht het verzonnen concept van Imamat die de shi’as aan ons presenteren.
Woorden die uit het woord ‘’Nabiy’’ voortvloeien zijn bijvoorbeeld ‘’Naba’’ (nieuws), ‘’Naba’’tukuma’’ (jou informeren), ‘’Anbaaka’’ (jou hebben geïnformeerd). De term ‘’Nabi’’ en Nabieen/Anbiya (meervoud van Nabi) zijn meerdere malen in de Qur’aan gebruikt, ongeveer TACHTIG keer en steeds wordt er verwezen naar een PROFEET. Een profeet die wij kennen zoals alle andere prominente profeten, Ismael, Isaaq, Ya’qub, Isa, Mohammad (s.a.w). En NUL keer over 1 van de 12 shi’tische imams.

Voorbeelden hiervan kan je lezen in de Qur’aan aya’s 3:112, 2:177, 3:81, 3:84, 3:80, 17:55, 43:6. 
Dat Nabiy gerefereerd wordt naar een profeet, daar valt NIET over te twisten. Niemand kan dat ontkennen.

Het is overigens geen geheim dat de Shia imams in het Shi’isme hoger en beter zijn dan alle profeten:

Verder,
Zoals het woord Nabiy zo perfect omschreven staat in de Qur’aan, is ook het woord ‘’Rasul’ heel correct beschreven en alleen al uit de Qur’aan kan men begrijpen wat dit betekent en bij wie het gebruikt wordt. Het kan zoals bij Nabiy het geval was, verschillend gebruikt wordt, bijvoorbeeld:
– Arsalna, Arsala, Yursil

Rasul, meervoud ‘’mursalin’’ wordt meer dan 360 keer in de Qur’aan gebruikt, ongeveer 15 keer wordt het verwezen naar een engel, de overige 350 keer wordt het verwezen naar een mens dat gestuurd is door Allah naar de mensheid, opgewekt van onder de mensen om hun de enige juiste weg aan de duiden en diens fundamenten te leren.
Ref. Qur’aan aya’s 10:47, 6:34, 17:15, 2:285, 10:13, 4:164, 4:165, 7:53, 5:92, 57:19, 12:110 etc.

Dit zien we echter niet terug bij het woord ‘’Imam’’.

Een eis van het shi’isme is om de 12 imams te volgen, ook al ken je hun werken niet, ook al zijn hun uitspraken niet voor verificatie tastbaar, want ze zijn immers “onfeilbaar” en alles wat aan hun toegeschreven is, is waar. Deze 12 imams worden echter in geen enkele vorm, context of wat dan ook naar voren gebracht in de Qur’aan.

Het woord ‘’imam’’ wordt 7 keer gebruikt in de Qur’aan, en diens meervoud ‘’A’immah’’ wordt 5 maal gebruikt. In het Arabisch kan een woord met hetzelfde kernwoord in verschillende contexten gebruikt worden. Een imam is simpel gezegd

-iets
-iemand
-een plek

In de Qur’aan wordt het bijvoorbeeld gebruikt voor een persoon dat gevolgd wordt, een weg dat gevolgd wordt en een boek dat gevolgd wordt. In deze aya’s wordt het echter NOOIT gebruikt om 1 van de 12 shia imams aan te duiden. Lachwekkend? Nee, ernstige misinterpretatie met voorbedachte rade door de shi’tische geleerden.

Imam als een weg

فَانۡتَقَمۡنَا مِنۡہُمۡ ۘ وَ اِنَّہُمَا لَبِاِمَامٍ مُّبِیۡنٍ

In Surah Al Hijr wordt het woord ‘’imam’’ gebruikt voor een weg.
79. Wij straften hen daarom. En zij liggen beiden aan een open hoofdweg.

Imam als een boek

Surah Al Ahqaaf

وَ مِنۡ قَبۡلِہٖ کِتٰبُ مُوۡسٰۤی اِمَامًا وَّ رَحۡمَۃً ؕ وَ ہٰذَا کِتٰبٌ مُّصَدِّقٌ لِّسَانًا عَرَبِیًّا لِّیُنۡذِرَ الَّذِیۡنَ ظَلَمُوۡا ٭ۖ وَ بُشۡرٰی لِلۡمُحۡسِنِیۡنَ

12. En voordien was het Boek van Mozes een leiding en een barmhartigheid: en dit Boek (de Koran) is bevestigend in duidelijke taal, om de onrechtvaardigen te waarschuwen en als verblijdend nieuws voor de goeden.

En elders

أَفَمَن كَانَ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ وَيَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَمِن قَبْلِهِ كِتَابُ مُوسَىٰ إِمَامًا وَرَحْمَةً ۚ أُولَـٰئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ ۚ وَمَن يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزَابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ ۚ فَلَا تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِّنْهُ ۚ إِنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ وَلَـٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ

17. Is hij dan (aan hen gelijk), die een duidelijk bewijs van zijn Heer bezit en wie een groot getuige van Hem volgt, en die voorafgegaan is door het Boek (ie. Imam) van Mozes, als richtsnoer en tot barmhartigheid? Dezen geloven in hem. En wie van de volkeren hem verwerpt, het Vuur zal zijn bestemming zijn. Koester dus geen twijfel daaromtrent. Voorzeker dit is de waarheid van uw Heer, maar de meeste mensen willen niet geloven.

En gebruikt als ‘’Boek’’ in Surah Al Israa
يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَـٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا

وَمَن كَانَ فِي هَـٰذِهِ أَعْمَىٰ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلًا
71. (Gedenk) de Dag waarop Wij elk volk met zijn leider zullen oproepen. Zij die hun boek in de rechter hand ontvangen, zullen hun boek lezen en hen zal geen onrecht worden aangedaan.

72. Maar wie blind is geweest in deze wereld zal blind zijn in het Hiernamaals; hij is ver afgedwaald van de rechte weg.

Dit waren 5 plekken waarin het woord ‘’Imam’’ gerefereerd is naar een object, een boek of een weg

En nu de 7 andere verzen waarin dit woord naar voren komt. In de onderstaande verzen wordt dit woordje ‘Imam’ wel gerefereerd naar een persoon. Laten we kijken hoe de shia’s hier de 12 imams van maken.

Het woord imam wordt in het arabisch gebruikt om elk soort leider mee aan te duiden, een leider in gebed, een leider van een voetbalteam, de leider van een leger wordt ook wel als een imam aangeduid etc etc. Er zou dus ten eerste een onderscheid bestaan in dit woordje wanneer je het refereert naar een imam van een voetbalteam of naar 1 van de 12 ‘’onfeilbare’’ imams. Zoals de shi’as bijvoorbeeld nu ‘’Imam Khomeini en Imam Majlisi’’ van de daken schreeuwen, terwijl die geen onderdeel uitmaken van de 12 ‘onfeilbare’ imams van de shia.

En nu de laatste vraag, wordt in de overige ayaat de term ‘’Imam’’ gebruikt om 1 van de 12 shi’itische imams aan te duiden? Of wordt er überhaupt ERGENS in de Qur’aan IETS over deze zogenaamde imams gezegd?

Imam als een slechte leider leider van KUFR

Surah Tawbah

وَإِن نَّكَثُوا أَيْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ ۙ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ
12. Maar indien zij na hun verbond hun eden breken en uw godsdienst smaden, bestrijdt dan de leiders van het ongeloof – waarlijk, hun eden zijn niets – opdat zij mogen ophouden.

Surah Al Qasas

وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا يُنصَرُونَ
41. En Wij gaven hun leiders die tot het Vuur uitnodigen; en op de Dag der Opstanding zullen zij niet worden geholpen.

Precies het woord IMAM is hier gebruikt, welke shia gebruikt dit voor 1 van hun Imams ?

Gezien de uitspraken van sommige van de shiitische Imams, zou ik zeggen, (tot hoeverre ik dat in hun uitspraken kan lezen) dat zij hiermee bedoeld kunnen worden, omdat ze naar kufr uitnodigen. Maar dat doe ik niet, omdat elk aya zijn eigen context heeft. Hiermee heb ik wel duidelijk gemaakt dat er NIKS van de bewijsvoering van de shia over deze bedachte, non bestaande concept genaamd Imamat klopt.

Dus vanwaar de dubbelle standaard? En waarom niet gewoon toegeven dat het woord imam gewoon willekeurig voor een leider wordt gebruikt, voor een boek of een weg, dan voor de 12 shiitische imams? Een shia dat niet met een open mind deze woorden leest, zal het net zo hard afwijzen, want het afwijzen van imamat is gelijk aan kufr (ongeloof) binnen het shi’isme. Wat betreft de bovenstaande aya’s, dit gaat over leiders van kufr, en slechte leiders, hier zullen jullie het zeker niet mee eens zijn. Geeft niet, alle aya’s komen aan bod.

Het woord imam i.v.m. de Bani Israel (Kinderen van Israel)
Surah As Sajdah

وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا ۖ وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ
23. Voorzeker, Wij gaven Mozes het Boek – twijfel dus niet aan de ontmoeting met Hem – en Wij maakten dit tot een richtsnoer voor de kinderen van Israël.
24. En Wij stelden leiders uit hun midden aan, die het volk door Ons gebod leidden, zolang zij standvastig waren en in Onze woorden een hecht geloof hadden.
25. Voorwaar, uw Heer zal op de Dag der Opstanding onder hen richten over hetgeen waaromtrent zij onderling verschillen.

Surah Al Qasas

إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ ۚ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ

وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ
4. Waarlijk, de farao handelde aanmatigend in het land en deed het volk er van in partijen scheiden; van een groep die hij als zwak beschouwde doodde hij de zonen en spaarde de vrouwen. Zeker, hij behoorde tot de onheilstichters. 
5. En Wij wensten hun die op aarde als zwak beschouwd werden een gunst te bewijzen door hen tot erfgenamen en leiders te maken.

Wat uit de bovenstaande verzen geconcludeerd kan worden is juist tegen het doctrine van de 12 imams. In het eerste vers gaat het om de Bani Israel (het volk van Mozes) en daaruit heeft Allah ‘’imams’’ aangesteld als leiders, en zelfs die kunnen geen 12 imams zijn, want Allah zal ze beoordelen omtrent hetgeen zij verschillen, en hoe kunnen de 12 imams in hemelsnaam in de tijd van Musa alayhisalaam geboren zijn als Ali ibn Abu Talib (r.a) de eerste shi’itische imam moet zijn ? Zelfs de doctrine en concept van ‘’imaamah’’ is absent in de Qur’an en de authentieke overleveringen.

De tweede vers uit Surah Qasas maakt duidelijk dat elk volgeling van Musa alayhisalaam een imam kan worden. Beste shia, hoeveel imams zullen er dan zijn? Als het hele volk van Israel gehoorzaam is, en standvastig, zal Allah imams van hun maken!

Wat blijft er voor bewijs over betreffende dit bedachte concept? Laten we kijken naar de verzen uit Surah Al Baqarah.

 ۞ وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ

124. En (gedenkt) toen Ibrâhîm door zijn Heer beproefd werd met enkele woorden (geboden en verboden) die hij daarop in acht nam. Hij (Allah) zei: “Voorwaar, Ik zal jou voor de mensheid tot een leider maken.” Hij (Ibrâhîm zei: “En ook van mijn nageslacht?” Hij (Allah) antwoordde: “Mijn verbond omvat de onrechtplegers niet.”

Wat is het tegenovergestelde van Zalimun? De belofte van Allah is perfect van toepassing op mensen die niet tot die categorie behoren. Wat zeggen de shia over de profeten die volgens het Shi’isme niet tot de gradatie van ‘’imam’ waren verheven? Waren zij Zalimun [onrechtvaardigen]? Het is zeer fout om dit als bewijs te gebruiken.
Surah Al Anbiya

وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ نَافِلَةً ۖ وَكُلًّا جَعَلْنَا صَالِحِينَ

وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ ۖ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ
72. En Wij schonken hem Izaäk en Jacob als kleinzoon en Wij maakten hen allen rechtvaardig.
73. En Wij maakten hen tot leiders die de mensen leidden op Ons bevel en Wij zonden een Openbaring tot hen, die aanspoorde, goede werken te doen, het gebed te onderhouden en aalmoezen te geven. En zij aanbaden Ons alleen.

Dit heeft wederom  niets met de bedachte Shi’itische concept te maken. In de Qur’aan is  hetzelfde woord  namelijk in hetzelfde context als volgt gebruikt:

سُوۡرَةُ الفُرقان

وَمَن تَابَ وَعَمِلَ صَـٰلِحً۬ا فَإِنَّهُ ۥ يَتُوبُ إِلَى ٱللَّهِ مَتَابً۬ا (٧١) وَٱلَّذِينَ لَا يَشۡهَدُونَ ٱلزُّورَ وَإِذَا مَرُّواْ بِٱللَّغۡوِ مَرُّواْ ڪِرَامً۬ا (٧٢) وَٱلَّذِينَ إِذَا ذُڪِّرُواْ بِـَٔايَـٰتِ رَبِّهِمۡ لَمۡ يَخِرُّواْ عَلَيۡهَا صُمًّ۬ا وَعُمۡيَانً۬ا (٧٣) وَٱلَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبۡ لَنَا مِنۡ أَزۡوَٲجِنَا وَذُرِّيَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعۡيُنٍ۬ وَٱجۡعَلۡنَا لِلۡمُتَّقِينَ إِمَامًا (٧٤)

Quran: Surah Al Furqaan:
And whoever repents and does good has truly turned to Allah with an (acceptable) conversion; Those who witness no falsehood, and, if they pass by futility, they pass by it with honorable (avoidance); Those who, when they are admonished with the Signs of their Lord, droop not down at them as if they were deaf or blind; Those who say: ‘Our Lord, grant us the coolness of our eyes in our wives and children, and make us leaders {imams} of the pious.

In deze vers heeft Allah aya’t geopenbaard over de gewone mensen, die niet tot een klasse mensen behoren, geen profeten. Er staat NERGENS iets over de ‘’12 imams’’, iedere goede gelovige [mu’min] kan een imam worden als die aan die genoemde condities voldoet.

De shia imams echter zijn onfeilbaar, perfect. Ze hoeven niet te bidden om imam te worden, want volgens het shi’tische geloof wordt zo een imam (1 van de ‘’12’’) zodanig onfeilbaar geboren.
Nergens hebben we iets over de 12 imams gelezen, noch over hun onfeilbaarheid. Dit waren tevens alle verzen waarin deze woorden in voor kwamen.

 

Het Sjiitische Imamaat an sich zoals de sjiieten die volgen bevat (ondanks de zogenaamde onfeilbaarheid) tal van tegenstrijdigheden. Hoe komt het bijvoorbeeld dat het “leiderschap” van Ali naar zijn zoon Hassan ging, maar hierna volgens de sjiieten werd overgedragen aan Hussein en NIET aan de nakomelingen van Hassan? Heeft dit iets te maken met het feit dat Hussein met een Perzische was getrouwd?  😉  Hebben de sjiitische geschiedschrijvers hieromtrent even een racistische aanpassing verricht?

Hoe komt het dat in enkele (van de twaalf) gevallen, zoals gebruikelijk de oudste zoon van de “Imam” van tevoren werd gekroond als “Imam”, maar nog voor zijn leiderschap overleed, waarna de “goddelijke imamaat” toch niet uit bleek te komen? (Hierdoor hebben de sjiieten een concept geïntroduceerd waarbij Allah (subhanahu wa ta3ala) zogenaamd Zijn keuzes kan Herzien, wat de sjiieten “Badaa” noemen.

Waarom is na vrijwel iedere “Imam” een nieuwe sjiitische subsekte ontstaan? (Zaidi, Ismailiya, etc.)

 

Met deze Koranverzen en de bewijzen die we jullie hebben getoond moet het voor eenieder duidelijk zijn; het sjiisme met al haar onislamitische facetten is een geloof dat haar volgers van de Islam weerhoudt. Beste sjiiet, denk na, en verlaat het sjiisme. Ook alle andere sjiitische concepten, pilaren en gebruiken zijn onislamitisch daar er geen bewijzen voor zijn. Niet voor niets is het sjiisme vandaag de dag aan het afbrokkelen omdat diens volgers twijfelen aan de overtuiging.

 

AhlelBayt.com

No Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. De mythe dat het sjiisme (Ja’fari stroming) de “vijfde wetschool” is. | Sjiieten-ONTMASKERD - […] Het Imamaat en de “12 Imams” […]

Leave a Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *