Jihad en het Sjiisme: De VS tegen Soennieten.
Wat we jullie nu zullen laten zien is een reflectie van de realiteit op de grond in Irak en Iran.
De leer van het sjiisme stelt dat er geen (…) Jihad(1) (strijd) mogelijk is zonder dat één van hun “Imams” de Jihad leidt. De laatste van de Twaalf Imams (verzonnen sjiitisch concept), ‘Imam Mahdi’, zou op dit moment leven (hij leeft volgens sjiieten al ruim 1200 jaar (kuch)). Hij houdt zichzelf echter verborgen, ergens in een grot in Samarra (Irak). Omdat deze Imam hun dus eigenlijk niet leidt, mogen de sjiieten anderen niet aanvallen in een Jihad.
Een praktisch voorbeeld hiervan is de oorlog in Irak. Toen de VS Irak binnenviel (uiteraard met steun van Iran en de Iraakse sjiieten), hebben sjiitische geleerden het verboden om tegen de Amerikanen te strijden omdat de “Mahdi er nog niet is”. Onder andere de hoogste sjiitische leider van Irak, Sistani, heeft deze fatwa’s uitgevaardigd.
Nu de soennitische burgers, Baathisten, ISIS-terroristen en andere tegenstanders van de Iraakse overheid bezig zijn met een opmars in Irak hebben sjiitische geestelijken, waaronder diezelfde Sistani, de sjiieten opgeroepen om wél te strijden, ondanks dat hun zogenaamde “Mahdi” nog niet aanwezig is!
Niet alleen weten we nu dat de VS helemaal geen vijand is van de Iraanse en Iraakse overheid, we weten nu ook dat deze sjiitische regels op gebakken lucht zijn gebaseerd, aangezien de meeste sjiieten (in Irak) zich niet houden aan de “onfeilbare” regels binnen het sjiisme.
1: Rudolph Peters and Majid Khadduri, for example, argue that the doctrines are very similar, the one crucial difference being that “Twelver Shi´ites hold that jihad can only be waged under the leadership of the rightful Imam.” Quoted from Peters, 4. See also Khadduri, 66. 23 Abdulaziz Sachedina, for example, points out that in Shi´i Islam, waging an offensive jihad requires the permission of the Imam. Abdulaziz Abdulhussein Sachedina, “The Just Ruler (al‐sultan al‐adil),” © Al Nakhlah – The Fletcher School –Tufts University 8 Al Nakhlah
1.1: in Shi´ite Islam: The Comprehensive Authority of the Jurist in Imamite Jurisprudence (New York: 1988), 105. Quoted in Roger M. Savory, “The Export of Ithna Ashari Shi´ism: Historical and Ideological Background,” in Menashri, David, ed., The Iranian Revolution and the Muslim World (Boulder, CO: Westview Press, 1990), 18, 37.
No Comments
Trackbacks/Pingbacks